De 5 hotste foodtrends van 2021!


Het jaar van handen wassen, de avondklok, de anderhalve meter en het jaar dat we weer mogen stemmen, maar ook het jaar van duurzaam eten, Cheflix en Boba thee. 2021 gaat van start in een lastige periode, waarin iedereen continu rekening moet houden met de aanwezigheid en gevaren van het Corona virus. Uiteten is lastig en thuis kokkerellen is voor veel mensen een (noodgedwongen) hobby geworden. Wat gaan we in 2021 allemaal zien veranderen in de gerechten die we eten en wat voor ontwikkelingen gaan zich plaats vinden in -en rondom de horeca? Wat zijn de vijf belangrijkste foodtrends van 2021 in ‘het nieuwe normaal’?
Spring naar
1. De Afrikaanse keuken
Nederland kent heel veel culinaire invloeden. De Surinaams-hindoestaanse, Italiaanse, Franse, Chinese, Indische en Japanse keukens hebben allemaal een plekje in de Nederlandse eetcultuur veroverd. Een trend die de afgelopen jaren stevig is toegenomen en de komende jaren alleen maar toe zal blijven nemen. Tegenwoordig eet de Nederlander allang niet meer iedere avond aardappels, vlees en groente. Het bord pasta of nasi is voor veel Nederlanders een gerecht dat de eettafel minimaal wekelijks betreedt. De verwelkoming van nieuwe keukens is iets waar het Hollandse volk nooit moeilijk over heeft gedaan, en in 2021 zal de Afrikaanse keuken een entree maken in Nederland. Natuurlijk zijn de Marokkaanse couscous en kip gerechten al bekend in Nederland, maar in 2021 zullen ook veel West-Afrikaanse gerechten een entree in Nederland maken. Gerechten met veel groenten, vaak weinig gluten en vol proteïne!
2. High-end bezorging
Voor de echte liefhebbers van lekker, culinair eten is de coronacrisis een hele moeilijke periode. De horeca is veel gesloten geweest en bij vlagen, onder strikte voorwaarden, open voor bezoek. Gelukkig hebben veel horeca ondernemers zich niet laten kisten en de bekende ‘high-end bezorging’ in gang gezet. Een gangendiner bestellen bij Ron Gastrobar of een maaltijd afhalen bij RIJKS aan het Museumplein in Amsterdam is voor veel mensen een goede oplossing geweest als er iets culinair gevierd moest worden. De Michelin ster in huis halen, een fenomeen dat als alternatief zal blijven bestaan in 2021 en de toekomst.
3. Cheflix
In het kader van de Michelinster in huis halen en de creatieve oplossingen die horeca ondernemers bedacht hebben door de coronacrisis, wordt 2021 ook het jaar van 'Cheflix'. Kookles op hoog niveau, die zich onderscheidt van de al bestaande kookprogramma’s vanwege hun exclusieve michelinkoks. Een exclusieve streamingservice die de ‘normale’ thuiskok een proefje in de keuken geeft van een Michelin chef. Namen als Ron Blaauw, Soenil Bahadoer en Jacob Jan Boerma die middels een online kook-masterclass leren hoe je een gepocheerd eitje, een tarte tatin of zelfs een heerlijk piepkuiken kan bereiden. Een exclusief kijkje in de keuken bij de grootste namen van Nederland. Een echte aanrader voor de fanatieke hobbykok en een leuke bezigheid om op te pakken in 2021!
4. Boba-thee
Koude zoete thee met melk en balletjes er in. Dat is eigenlijk de meest accurate beschrijving van de sterk opkomende Boba-thee. Een uit azië overgenomen trend die 2020 in populariteit met 185% heeft toegenomen en in 2021 wederom een sterke toename verwacht. Na Sushi en Streetfood is Boba-thee de nieuwste Aziatische rage in de westerse wereld. Het koude drankje is in Taiwan al razend populair en verovert Azië en de westerse wereld in een rap tempo. In veel grote steden kan je het drankje al krijgen bij een Boba-theewinkel of een toko en 2021 zullen steeds meer steden en dorpen in deze rage meegaan.
5. Duurzaamheid
Last but not least: duurzamer eten. Ieder jaar wordt men zich bewuster van het milieu, het duurzaam leven dat daarbij hoort en hoe groot je carbon footprint is. Vegetarisch, pescotarisch, flexitarisch en veganistisch zijn termen waar ieder restaurant vaak mee te maken krijgt. Men eet minder vlees en vis dan tien jaar geleden en dat draagt zeker een steentje bij in het klimaatprobleem waar we al jaren mee te dealen hebben. Iedere dag, beetje bij beetje komen we een stap dichterbij de oplossing en duiken er steeds meer restaurants op die zich volledig focussen op gezond, vleesloos en milieubewust eten.